Friday, October 30, 2009

...j2tkub...

Ma k2in jooksmas nyyd. Alati, kui midagi paremat teha ei ole, yritan ikka minna (st kui pole parasjagu sel ajal perega v6i s6pradega kuskil). Jalutan u poolteist km eemale Auditorio l2hedusse ja jooksen selle k6rvaloleval staadionil ringe. Ykskord, kui staadioni poole jalutasin, jalutasid mulle vastu yks noormees koos 4-5-aastase poisiga. Poiss ytles mulle minust m88dudes: "Corre con mucho cuidado!" (st u: "Ole h2sti ettevaatlik, kui sa jooksma l2hed!") ja naeratas. V2ga armas, tegi tuju kohe palju l6busamaks! :)

***

1. ja 2. novembril on Mehhikos pyha - dia de los muertos. Traditsioonina pannakse laud t2is igast erinevaid s88ke ja jooke (saiakesi, shokolaadi, puuvilju, maisi, 6lut, tequilat + veel palju muud) - kutsutakse altariteks. Siis j2etakse need altarid nii paariks 88ks. R22gitakse, et esimesel 88l k2ivad v2ikesed lapsed, kes on juba surnud (vaimud yhes6naga) s88mas neid asju ja siis j2rgmisel 88l k2ivad surnud t2iskasvanud s88mas - kui meie laualt keegi midagi 2ra on s88nud, siis ma kahtlustan ikkagi oma koera ja 2 kassi, kes pidevalt n2ljased on. Igatahes, eile (neljap2eval) oli koolis v6istlus vms, milline klass teeb k6ige uhkema altari, tunde ei olnud. Kolmap2eva 6htul jooksmast tulles m88dusin yhe koolivenna aiast ja n2gin seal palju koolikaaslasi (k6ik k2ivad yhes klassis), nad kutsusid mind endale appi kookospalmi lehtedest p2rja moodi asja punuma selle v6istluse jaoks (nad t6esti tahtsid v6ita) - yay, j2lle sai uue asja 2ra 6pitud. Ylil6bus oli igatahes - see oli see sama klass, kellega koos ma ka konverentsil k2isin. Neljap2eval tegime siis altareid, m6ned koolikaaslased tegid show`d ja siis oli altarite hindamine (m6ned 6petajad ja teised koolit88tajad olid hindajateks). Altarite juures pidi ka iga klass mingisuguse ettekande moodi asja tegema, seda tegid mu klassivend ja klassi6de peast. Lisaks ettekandele m2ngis yks klassivend kitarri ning mina ja veel 7 inimest laulsime hispaania ning zapoteco keeles (keel, mida r22giti siin ning l2hedalolevates piirkondades v2ga ammu ja mida t2nap2eval r22givad v2ga v2hesed - pigem vanad inimesed). Ma lugesin laulus6nu kyll paberilt, kuid arvestades sellega, et kuulsin laulu sel p2eval esimest korda, anti mulle vast andeks. Laulu s6nad:

El Feo

PA' GUINI'CABE DE NAA SPADOAHUINNE
PA' GUINI'CABE DE NAA NEZHA LOLU
GUXHILA CABE NANGA SHPIDOOLU
GUXHILA CABE NANGA SHPIDOOLU

NAA'C NGA TI FEU
TI FEU NII RA NAXHI
NE GUIDOBBI LAXHIDOA'C
NE XACHAGANA'C NE LII

Si te hablan de mi muchachita
Si te hablan de mi en tu presencia
Diles que yo soy tu negro santo
Diles que yo soy tu negro santo

Yo soy un feoUn feo que sabe amar
Con todo su corazón
Que te quiere de verdad.

***

Sel p2eval (neljap2eval) tuli koolis mu juurde yks noorem kooli6de, kes r22kis mulle, et ta 6de l2heb 2 aasta p2rast aastaks vahetus6pilaseks Eestisse (muusikakooli p2rast vms, m2ngib saksofoni). Igatahes tahtis ta, et ma 6petaksin ta 6ele eesti keelt... Ta 6de on 13-aastane ja eesti keel on v2ga raske! Ma ei kujuta ette ka, kuidas ma talle selle selgeks suudaksin 6petada, ka natuke mitte. Siin nende h22ldus on t6esti v2ga halb, kui nad midagi minu j2rgi yritavad 8elda ja ma t6esti ei usu, et tal midagigi selgemaks saab minuga 6ppides. Ytles, et nad on valmis maksma selle eest ja nii, aga seet6ttu peaksin ma valmistama ette justkui tunde selle jaoks ning see piiraks omamoodi minu aega, samas, 2ra 8elda oleks ka omamoodi ebaviisakas - ma olen siiski ainus, kes talle siin seda 6petada saaks. Ma t6esti ei tea, mida teha. Lubasin m6elda selle yle ja teisip2eval kooli6ele teada anda.

9 comments:

  1. See Zapoteca keel näeb jumala awesome välja. Ei kujuta ette kuidas see kõlama peaks aga juba kirjapilt on väga eriline.

    Seoses eesti keele õpetamisega - kujutan ette et see oleks jah suht mission impossible. ma ükskord õpetasin hiinlasi ütlema "head aega" ja kuna nad ei tea vabšee ühtegi muud läänemaade keelt peale inglise keele, siis nad kuulasid u 5 korda, kuidas ma seda aeglaselt ütlesin ja panid siis kokkuleppeliselt kirja, et see kõlab nagu "help eye-gir" (gir siis nagu girl ilma l-ita). Teiste üle on ikka alati parim naerda. :D

    Kui mina oleksin sinu asemel, siis ma teeks asjaga katset - kui tüdrukul on taipu ja kannatlikkust, siis võib see isegi päris lõbus olla. Või siis selgitaks neile, et eesti keelt on TÕESTI raske õppida ja loodaksin, et nad mõistavad. igal juhul soovin et asi laheneks kenasti.

    Peeter

    ReplyDelete
  2. :)
    Mulle meeldib, kui inimesed kommenteerivad mu blogi! :D

    Haha, "help eye-gir" :D
    Yeah, ma t6esti ei kujuta ette praegu... ma lihtsalt peaks oma aega piirama sellega ja see mulle ei meeldiks. St mitte, et mul oleks alati midagi teha, kuid peaks nagu alati arvestama sellega, et okei, nyyd tuleb "6petamistund" ja peaks neid tunde ette valmistama vms. Ma mingil m22ral t6esti ei tahaks seda teha, ma tean, et kui ma tagasi Eestisse l2hen, ununeb tal selle aasta siin olemisega (enne minekut) k6ik 2ra (sest tal pole v6imalust aasta aega seda kuidagi 6ppida). Teisest kyljest on see omamoodi au, ma olen ainus, kes teda selles aidata saab ja teda huvitab Eesti, millest enamik inimesi siin elusees kuulnudki pole. Keeruline.

    ReplyDelete
  3. Heihei! :)

    Kusjuures, ma mäletan pedagoogika ja keeleõpetamise teooria päevilt seda, et kui aega pole palju ja tahad maksimaalset progressitunnet õpilasele anda, siis õpeta levinumaid fraase ja lauseid. Ja minimaalse ettevalmistusega saaksid nii hakkama, et mõtled välja mõne valdkonna (a la "poeskäik", "pangas", "restoranis" jms) ja siis lähete koos kohale, mõtlete välja, mida seal ütlema peaks, et asjad saaks aetud, ja sa tõlgid lauseid eesti keelde. Panete koos kirja, lased tal üle hääldada ja kodus harjutada. Järgmine kord kokku saades kordate uuesti üle ja võtate veidi uusi asju ette. Poes saaks ka tähtsamaid tarbeesemeid õppida.

    Ega üksikutest sõnadest ja grammatikareeglitest vast ei piisaks nagunii... liiga keeruliseks läheks. Veidi saad vast midagi ikka õpetatud :) Ja kui hääldamine nii raske on nende jaoks, siis pead vist tõesti mõne muu keele hääldamisreeeglite alusel sõnu ümber kirjutama, et kõla õige oleks... just nagu see "help eye-gir" :P (kuigi selle õigsus on kaheldava väärtusega :P)

    Loodan, et läheb normaalselt ja see sulle liiga stressavaks ei muutu.

    Muideks, väike uudis ka: ma sain endale nüüd prillid :P Kogu aeg kandma ei pea, ainult kaugele vaadates (st. ma olen veidi lühinägelik). Kunagi püüan mingeid pilte orkutisse v kuhugi ka orgunnida.

    ReplyDelete
  4. Jah, m6te iseenesest hea... Ei tea veel siiski, st selline 6petamine vajab pidevat 6petamist terve mu ylej22nud vahetusaasta (v2hemalt 2 korda n2dalas). Ma ei usu, et ma sellele oma aega nii palju pyhendada tahaksin - st ma ei taha siin endale selliseid kohustusi v6tta, pigem tahan kaasa minna k6igega, mis siin tehakse. Kuna pole ise 3 kuud eesti keelt yldse r22kida saanud, k6lavad need yksikud s6nad, mis teistele ytlen eesti keeles, v2ga kahtlaselt! Yks p2ev m6tlesin mitu tundi, kuidas on "limon" (laim) eesti keeles.. Masendav :D


    :O wow... Ei oleks kunagi uskunud, et sul prille l2heb vaja. :)

    ReplyDelete
  5. Vaivai :)
    See Anneli prillivärk oli ka mulle uudiseks, aga kui mõelda, et ta on meist vist juba kolmas (eks ole ju...?? Kui ma just kedagi kogemata välja ei jäta), siis pole väga imestada midagi.

    Maria, leidsin sellise blogi nagu http://koodivahetus.wordpress.com -
    autoriks hispaanlane, kes hakkas üsna omal käel eesti keelt õppima ja praegu kirjutab vägagi edukalt eestikeelset blogi. Ma arvan, et kas Sinul või siis sellel tüdrukul võiks olla väga mõistlik temaga ühendust võtta, et teada saada, millest hispaanlane eesti keelt õppides peaks alustama (igal keelepaaril on omad nüansid ja lähenemissoovitused).

    Otsisin põgusalt ka muid materjale, aga tundub, et netis eriti midagi välja ei jagata... ehkki võiks ju :S

    Kaks tundi nädalas (pluss ettevalmistamine) tundub tõesti parajalt kurnav, aga tegelikult sõltub kõik väga palju motivatsioonist.

    Ahjaa, paku talle näiteks mingeid eestikeelseid youtube'i linke... mm, midagi konkreetset ei tule pähegi, aga mingeid lastekaid äkki? St kus oleks lihtne ja selgesti hääldatud tekst (ja kui tõlge ka all, oleks eriti hea). Kas ta muidu inglise keelt ka mõistab?

    Igal juhul väga lahe. :)
    Ja vahva Sinu tegemistest lugeda, isegi kui alati ei kommenteeri. Küllap see keel jälle Eestis olles tagasi tuleb. Kirjapildis ei näi küll midagi hullu olevat :)

    Meil siin on kell saanud üks öösel, head ööd! Esimesed öökülmad ja krõbedad loigud on nüüd käes :)

    ReplyDelete
  6. no ja mis sa talle siis ütlesid?

    ReplyDelete
  7. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  8. Hah, vastikult lingvistiline perekond, kas pole - räägid ühest koma teisest ja loetakse huviga, aga korra mainid keeleõpetamist ja kohe tuleb kommentaare...

    Mul muidugi midagi eriti tarka pole pakkuda, aga leidsin netist ühe toreda eesti keele teemalise asja:
    http://annaliis5.blogspot.com/2009/05/kuidas-keegi.html
    Nii et kui hakkab ununema, kui tobedalt vahva võib eesti keel olla, siis loe!

    Kahju, et tõlkes kaduma läheb... : S.
    Näiteks loed üksinda ja naerad lause "Psühiaater peksab segast" peale ja kui pereliikmed küsivad, tõlgid [google translate'ib] "Psicólogo superando confundido", ise naerdes.
    Hakkavad veel päid vangutama ja mõtlema: "Ai caramba, eestlased on imeliku huumoriga..."

    Tahtsin lisada: äge, et jooksmas käid! Äkki hakkame suvel koos jooksma. Täna tahtsin, aga siis nägin - üsna paks lumi on vahepeal maha tulnud!

    ReplyDelete
  9. Ma ei ole talle endiselt midagi vastanud - ta pole enam selle jutuga minu juurde tulnud ja ma pole teda kooli peal v2ga kohanud, st pole kunagi selle tydrukuga eriti tihedalt suhelnud, yksikud korrad paar s6na vahetanud ainult.

    Ait2h erinevate linkide eest muidu!

    Nojah, m6ni klassivend on isegi 8elnud mulle, et ma m6ne anekdoodi r22giksin, aga hispaania keeles ei oleks need naljakad, ma arvan + nende huumor siin on teistsugune.

    Mmm, T6nis, ma arvan, et "jooksmisehuvi" j22b mul Mehhikosse. Pealegi ei meeldi mulle teistega joosta - muusikata ei anna yldse joosta minuarvates. :P Tegelikult ma yldse ei salli jooksmist, aga mul on hea motivatsioon - ma ei taha paksuks saada, nii et ma sunnin end pidevalt jooksma, mis on tegelikult hea! :)

    ReplyDelete