Monday, January 4, 2010

J6ulud - kus? Misasja? Millal?!

Juba paar kuud tagasi kysisin m6nelt oma klassikaaslaselt ning samuti oma hostemalt, millised on Mehhiko j6ulutraditsioonid. Mulle vastati, et siin on mingisugune `niño dios` (otset6lkes: poiss jumal), kes on tegelikult yks nukk ja mida hoitakse 24. 6htul syles ning lauldakse talle, et see n8 "magama j22ks".
24. detsembril sain aru, et Mehhikos (v6i v2hemalt Ixtepecis, minu linnas) ei olegi erilisi j6ulutraditsioone. K6ik vaheaja p2evad on lihtsalt t2is fiestasid ning kuna on j6ulud, otsivadki paljud just v2ljaspool maja m6nda pidu - erilist ainult pere koosvibimist ei ole. 24. 6htupoolikul k2isime hostvanemate, -t2di Irma, tema abikaasa ning kahe tytre Yajaira ning Carlaga Juchitanis yhel 15-aastase synnip2eval, kuhu nad kutsutud olid. Kui peretytar saab 15-aastaseks, korraldatakse siin ylisuur pidu kuhu on kokku kutsutud v2hemalt 150 inimest ning syyakse, juuakse ja tantsitakse palju. Olime seal synnip2eval paar tundi kuni kuskil kella 19 ajal l2ksime Cheguigosse (u 10 min kaugusel Ixtepecist), kus oli hostt2di Irma abikaasa pere ning nende tuttavate v2ike koosviibimine. Kohal oli ligi 15 v2ikest last, kes suure innuga piñatat purustada yritasid (piñata purustamine pidi samuti siinsete j6ulutraditsioonide hulka kuuluma). S6ime ka tacosid, mida k6igile kohalolijatele jagati lisaks kommidele. Olime seal kuskil kella 21.30-ni, s6itsime siis hostt2di Irma ja ta pere koju saatma ning l2ksime isegi koju 2ra. Anel, Michel ja Paco olid k6ik kodus ja end ilusaks riietanud. Mina ja hostema vahetasime riideid ning seelj2rel pai hostema plastikust 2ra ehitud j6ulukuusel tuled p6lema, millega kaasnesid j6ululaulude viisid (k6las umbes nagu muusikaga j6ulukaartide toonid). Samuti pani ta juba niño dios`i kuuse k6rvale magama. Mehhikos muide pannakse kuuse ette maha liiva ning liiva peale suur kari pisikesi plastikust karjaloomi ning palvetajaid. Mu hostema pani paar kuud tagasi liiva maha, kuid paar p2eva hiljem pyhkis liiva 2ra, sest meie kassipoeg kuses selle peale, mis hakkas hiljem haisema. Samuti olid m6ned plastikust loomad hoovis muru peal, sest Cacheton (meie koer) oli need m2ngimiseks sinna vedanud. Ei teagi, miks me j6ulu6htul niño dios`ile ei laulnud - siin peres pole see vist eriti kombeks (nad teevad paljusid asju teistmoodi, kui teised pered). Yldiselt siin enamik peredes vist seda kingituste tegemise traditsioni ei ole, kuid minu peres siiski tehti - paar n2dalat varem t6mbasime nimesid. Ma t6mbasin hostema nime - kinkisin talle k2ekella ning yhed k6rvar6ngad.
Panime k6ik kingid kuuse k6rvale, samal ajal k2is hostisa vanaemal j2rel, et ta meie juurde tuua. K6ik pereliikmed kodus, v6tsime k6ik k2tte oma ostetud kingid ning ykshaaval andsime sellele inimesele, kelle nime paar n2dalat tagasi t6mbasime, kallistasime ning soovisime "feliz navidad!" (h2id pyhi!). Sellele j2rgnes ykshaaval kingituste avamine. Mulle tegi kingituse Meñu, Aneli poiss, kes kinkis mulle yhe ilusa k2ekoti.
Kodus olime kokku ehk ligi pool tundi (kingituste jagamine jms) ning l2ksime siis k6ik koos hostt2di Irma juurde 6htust s88ma. Kella 00.00 ajal l2ksime yhele diskole, mis Ixtepecis toimus. Hostt2di ja mu hostvanemad sinna ei sisenenud, mina, Anel Meñu, Paco, Michel ning Yajaira aga kyll ning kohapeal oli veel v2ga palju n6busid ning teisi s6pru. Seda diskot kutsuti samuti "fiesta de gay`s"-ks, kuigi geisid seal palju ei n2inudki, ainult paar geid tantsisid (tegid show`d) ning yks gei krooniti selle peo kuningannaks. Yleyldiselt oli see tavaline disko - rahvast oli palju ning muusika v6imas. Sissep22sul sai osta kas yksikpileti (40 pesot inimese kohta), samuti sai osta kamba peale laua (hinda ei tea). Neid ymmargusi laudu oli kohapeal kuskil 7-8 ning yhe laua taha mahtus 2ra ligi 10 inimest. Vahe oli selles, et need, kes laua ostsid, said t2isteenindust - tasuta 6lut, syya, samuti kingitusi (kotit2ie komme ning kypsiseid). Me ostsime k6ik yksikpileti, kuid seda show`d vaadates v2sisid jalad pisut 2ra ning istusime lihtsalt yhe laua taha, kus polnud inimesi. M6tlesime, et kui aetakse 2ra, siis aetakse, aga v2hemalt saame istuda mingi aja. Juhtus see, et meid hakati teenindama, pakuti lihtsalt 6lut ja limonaadi. Hiljem saimegi tasuta selle laua taga viibida, sest yks gei nimega Chai, on mu peretuttav ning ytles, et olge edasi (kuna ta oli yks korraldajatest, siis sai ka tema otsustada, kellele tasuta midagi jagab), ta istus ka ise meie lauas. R22kisime Chaiga natuke aega juttu, kuni tal tuli tantsutuju ning t6usis juba pysti ja ytles: "l2hme tantsima". Kuna ta meile p2ris suure teene tegi, ei tahtnud ma ka kuidagi ebaviisakas olla ja keelduda, tantsisin yhe tantsu temaga. Ta s6brad kukkusid kohe meist pilte tegema - geid ja gwerat (valgenahalist, eurooplast) koos n2ha pole just igap2evane n2htus.
88sel hakkasid yhel hetkel meie seltskonnast tyybid vaikselt 2ra kaduma. N2gin, et hostvend l2ks v2ljap22su suunas ning samuti tiris hostn6o Jairo kaasa. Ka Meñut hyyti lauast korraks eemale ning kadusid nemadki - selge see, et midagi oli jama, aga meile ei tahetud sellest midagi r22kida. Ligi tund hiljem j6udis osa neist tagasi ning l6puks olid k6ik tagasi peol. Kella 5-st alates olime Maria Luisaga juba unised ning tahtsime 2ra minna vaikselt, kuid Paco keeldus meid 2ra viimast - tal polnud s6idutamise vastu midagi, kuid ta lihtsalt ei tahtnud, et me 2ra l2heksime. 6 hommikul s6itsime koju 2ra.


Paar p2eva hiljem r22kis mu hostema mulle midagi, et 24. juhtus midagi, mille p2rast Michel, Paco, Meñu ning teisedki meie seltskonnast vangi peavad minema. Yhes6naga, kui nad k6ik vaikselt sel 6htul 2ra kadusid, l2ksid nad tyli otsima - yks mees oli mu hostonu `puto`-ks (pedeks) s6imanud ning veel kuidagi solvanud ning nad l2ksid k6ik kambaga k2tte maksma vms (kuna selle mehega oli mingi kamp kaasas, l2ksid nemadki kambaga). Ainult paar tyypi kaklesid meie seltskonnast (mu hostvennad mitte, samuti ei l88nud Meñu), kuid see mees oli l6puks teadvuseta ning keegi n2gi seda pealt ja kandis politseile k6ikide nimed ette, kes seltskonnas olid. Michel, Meñu ning Paco l2ksid pooleks p2evaks ranchosse, et neid yles ei leitaks, kuid tydinesid l6puks 2ra ning tulid tagasi koju - sellegipoolest ei lahkunud nad eriti kodust paar p2eva.


29. detsembril oli disko nimega PolyMarch, millest r22giti juba novembrikuus. Kohale tuli mingi grupp pealinnast v6i kaugemalt P6hja-Mehhikost. Lasti elektroonilist muusikat ning kohal oli v2ga palju rahvast. Enne diskot saadeti mulle v2hemalt 5 s6numit erinevate inimeste poolt sisuga: "Mariaa.. L2hed sa PolyMarchile?". PolyMarchile l2ksime pmst sama karjaga, kellega 24. samuti koos olime, kuid seal n2gin ma pmst k6iki siin ning l2hedal linnades elavaid vahetus6pilasi: Kearat (USA-st), Johannest (Norrast), Samueli (Taanist). Olin seal koos nendega. See yritus oli t6esti supper ja meeldej22v - kuna vahepeal on juhtunud niim6ndagi (Samuel ning Keara vahetasid pere), oli meeleolu seal v2ga teistsugune. Samuel, kes varem yldse pidudel ei k2inud, oli seekord justkui esimest korda 4 kuu jooksul peol. Kohapeal juhtus ka seebikat - Micheli parim s6ber Jose Carlos oli joonud ning tuli mind seal otsima. Ta oli mu peale vihane (yleyldiselt ikka sama teema - miks ma tema tydruk ei taha olla). Kui ta minu poole jalutas, olin parasjagu Johannesega r22kimas ning Johannes hakkas mulle suurt venda seal m2ngima, ytles Jose Carlosele, et ma olen ta v2ga v2ga hea s6branna ning et ta mulle haiget ei teeks - armas :D. R22kisin l6puks Jose Carlosega omavahel pisut, minu s6brad paar meetrit eemal. Nagu alati ei j6udnud me omadega mitte kuhugi ning suurest vihast viskas ta l6puks klaasist 6llepudeli mu k6rvale maha ja k6ndis minema. Ma l2ksin tagasi oma s6prade juurde.
Oli juba varahommik, aga pidu kestis edasi. Kuna teised vahetus6pilased lahkusid, l2ksin ma Aneli ja teiste juurde. N2gin, et eemal oli Paco ning tahtsin talle midagi ytlema minna, k6ndisin tema poole. Ei n2inudki, et poole tee peal seisis k6ndisin m88da yhest perekonnatuttavast (Micheli vanune, kakskymmend midagi) Checost. Ta t6mbas mind k2evarrest enda ette ning ytles: "Ma r88vin su 2ra!" Ma kysisin ta k2est, et miks ta nii r22gib, endal tydruk olemas jms. Ta ei j2tnud selle jutuga j2rele - ta oli juba p2ris purjus samuti. Vahetasin temaga paar s6na ning l2ksin siis Paco juurde.
Kell 6.30 l6ppes muusika 2ra ning siis l2ksime meiegi koju. Magasin 3 tundi.


30. 6htul r22kis Anel mulle, et Checo tydruk olevat olnud seal peol ning n2inud, et mina olen temale v2ga l2hedal (muidugi on k6ik minu syyks aetud). Samuti ytles Anel, et Checo tydruk nuttis pikalt sellep2rast ja ei ole enam Checoga koos. Draama!
6htul kell 10 l2ksime minu maja vastas asuvasse Salon Karekasse, kus toimus disko nimega Sketch. K2isin ka novembrikuus yhel Sketchil - 88l2bi klubimuusikat ning palju bassi. Sketchile l2ksime hostn6bude, Paco ja ta s6pradega - Anel sinna ei tulnud, ta oli liiga unine eelmisest 88st. N2gin ka Checot seal, kes mulle ytles: "T2na ma kyll r88vin su 2ra." haha... Ytlesin, et tean, et tal tydrukuga sellep2rast probleeme oli, ta ei v6tnud seda eriti t6siselt. Ta olevat ka Ivanilt ja Michelilt mu numbrit kysinud - Ivanil ei olnud mu numbrit ja Michel lihtsalt ei andnud. K2isin korra paari koolivennaga r22kimas ja sinna tuli ka yks gei, kes oli end naiseks riietanud, juuksed j6hkralt feikblondid. Kuna mu koolivend tundis teda, m6nitas ta teda veidi, umbes, et ´tantsi-tantsi´... Kuna kohalikud geid teeksid peaaegu k6ike, et t2helepanu saada, hakkaski ta tantsima. Vahepeal ka minu ees, kuid ma l2ksin kohe eemale. Michel eemalt n2gi, et r22gin koolivendadega ning vilistas k6vasti. P88rasin pea vile suunas, ta n2itas k2ega, et kohe sinna l2heksin. Ytlesin, et kohe tulen, kuid ta j2tkas, et KOHE l2heksin. Selge see, j2tsin koolivendadega hyvasti ja l2ksin tagasi oma seltskonna juurde (hostvennad, hostn6od ja muud s6brad). Pidu l6ppes kell 4 88sel, sel kellaajal l2ksime ka koju.



AASTAVAHETUS! ;)

31. detsembril olime p6him6tteliselt terve p2ev kodus ning ei teinud suurt midagi. Ma magasin p2eval paar tundi lisaks 88 unetundidele ning ka teised olid v2ga laisas tujus. Eelmisel 6htul valmistas mu hostisa kogu s88gi aastavahetuse 6htuks (traditsiooniline s88k siinsel aastavahetusel) - posole (supp, mis koosneb peamiselt lihast ja maisist) ning kalkun, magustoiduks yks l2bikeedetud segu 6untest, kreekap2hklitest ning kuivatatud ploomidest.
6htul kella 10 ajal l2ksime hostvanaema juurde 6htust s88ma. Terve pere oli koos yhe laua taga, mis on siin ysna harv n2htus, seega tegin ka paar pilti sellest. S6ime posolet, sellest sai k6ht t2is, seega kalkuni j2tsime hommikus88giks. Kogu hostisa valmistatud s88k oli v2ga maitsev!
P2rast s88mist r22kisime veel laua taga juttu ning hiljem istusime v2ljas, hostvanemad lebasid macas (kiik-v6rkvoodis) ja ootasime, et kell 00.00 saaks. Kui kesk88 k2tte j6udis kuulsime igast ilutulestike helisid, aga siin pole erilist kommet, et k6ik seda vaatama l2hevad, sest siin kuuleb/n2eb igast ilutulestikke pmst aastaringselt (pulmadel, 15. synnip2evadel, calendadel jms yritustel). Hostisa ytles mulle: "Maria, ma ei tea, kas Eestis ka selline komme on, aga siin on nii, et kui aasta vahetub, kallistavad k6ik yksteist ja soovivad: "Feliz añó nuevo."." Ytlesin, et ka Eestis on see komme. Ajasime k6ik end pysti ning kallistasime, et head uut aastat soovida. P2rast seda l2ksime k6rvalhoovi, mis on mu vanaema hooviga yhendatud. Seal elavad mu hostn6od Maria del Carmen ning Maria Luisa, kellega viimasel ajal v2ga palju v2ljas oleme k2inud, ning nende pere. Nad olid k6ik 6ues ning t2ielikus peohoos (pereisa ning hostn6bude vanaema olid juba p2ris purjus ja ajasid oma ebakaine jutuga teisigi naerma. Kuskil poole 2 ajal 88sel l2ksime edasi diskole, mida korraldab mu hostt2di Irma igal aastal oma kodu ees (t2naval). Kohale toodud j2llegi t2navalaiuse ulatuses muusikasysteem lavaga ning muusika oli paari km kaugusele selgelt kuulda. Seal tantsisid aegajalt ka m6ned naiseks riietunud geid - konkureerisid vist (ma seda eriti ei j2lginud). R22gitakse, et aasta tagasi l2ks Tor (vah. 6p. Norrast, kes siin eelmisel aastal elas) ka lavale tantsima (konkureerima) koos nende geidega ning v6itjale anti yks sixpack 6lut. Kuna Tor ise ei joo, kisasid Anel, mu hostvennad ning nende seltskond: "AE AE, TOOOOR!!!" jne, et ta v6idaks. Hiljem v6itiski ning jagas 6lled sellele seltskonnale. :D
Sel aastal oli diskol p2ris igav, sest mu hostvanemad olid seal p2ris pikka aega. Paar korda kutsuti mind tantsima, kuid ei tahtnud minna, sest teadsin, et hostvanemad on j2lgimas (nad istusid terve 88 yhes kohas, kus oli vaade kogu diskole). Kui Jose Carlos kohale j6udis kallistas temagi k6iki, et head uut soovida. Kui minuni j6udis ja 2ra kallistas, ytles ta mulle: "Maria, ma ei taha sinuga enam tylitseda, t6esti ei taha." Ma vastasin ainult: "Mhmh," sest teadsin, et paar tundi veel ja j2lle ta hakkab pihta oma vingumisega. Hostvanemad l2ksid koju kell 5 hommikul. Jose Carlos tuli siis minu k6rvale istuma. Kuna ta purjus oli, ei v6tnud ma teda eriti jutule, vastasin ysna yksk6ikselt jms. Nagu ma juba varem olin aimanud, l6ppes seegi vestlus sellega, et ta vihaselt minema k6ndis. Ka teine tyyp vihastas mu peale natuke, sest ei l2inud temaga tantsima (lubasin yhele s6brale, et l2hen temaga r22kima ning ta oli terve 88 oodanud seda - et v2ltida valesid arvamusi ja tyytuid kommentaare, l2ksin alles siis temaga r22kima, kui hostvanemad olid 2ra l2inud). R22kisin Rolandoga ligi tundaega ja siis l2ksimegi koju 2ra (sel ajal l6ppes ka muusika). Koju jalutades kell pool 7 hommikul n2gime, et m6nes aias kestis aastavahetuse t2histamine veel hoogsalt.

3 comments:

  1. Tundub, et sul on seal lõbus ja "lõbus" ka :P (with all the drama and stuff). Aga vähemalt pead ilusti vastu :)

    Meil siin möödus AV suht rahulikult (aga mitte liiga) :D ja RÄMEDALT külm oli (AV oli isegi et peaaegu norm juba... mingi -15 or sth, nädal ja paar enne seda oli -18/-20, ehksiis - kodus on hea olla :P).

    Head uut aastat sulle! :) ja su perele ka!

    ReplyDelete
  2. Ei, mul on siin koguaeg l6bus, ka selle draamaga - igav siin v2hemalt kunagi ei hakka! :D M6ni situatsioon on ikka nii syrr kui v2hegi olla annab :P

    Uuuh! See on t6esti kylm. Ma r22gin siin ka kohalikele, et minu riigis -20 kraadi hetkel jms, k6igil suu lahti - siin hakkab neil 20 kraadiga juba kohutavalt kylm :D

    Head Uut Teilegi!! :)

    ReplyDelete
  3. Loodan, et keegi teeb pilti ka praegusest ilmast - räigelt külm ikka veel (hetkel -16, päeval oli kraadi võrra soojem, aga ikkagi piisavalt, et isegi laplane ütleks: "Kurrrat!"), aga Sa ei kujuta ette, millised näevad puud välja!
    Õhuniiskus on okste külge hakanud ja need sädelevad nagu mõnes talvises muinasjutus (kui andestad jobutseva kõnemaneeri). Oranž päikesevalgus peegeldab kõik puud sügisesteks, päike näeb välja arktiline ja meeleolu on inimestel kevadine.

    Nagu öeldud - otsi sellest pilte, sest see on üsna haruldane!
    Ja totaalselt vastupidine sellele, mida Sina seal tunned, : ).

    Loodan, et nad oma seebiga Sulle kahju ei tee, kuid tean, et Sa saad ilusti hakkama. Sa oled - või vähemalt näid olevat - sellest lihtsalt üle, mis sunnib ütlema: VOT! Tubli oled.
    Pea vastu et seetera.

    ReplyDelete